Tekort aan chauffeurs wordt een probleem voor transportsector
Er is een groot tekort aan chauffeurs voor het wegtransport De komende jaren gaan bovendien ook nog heel wat chauffeurs met pensioen. Sommige van hen werken nog wel een aantal jaren door omdat ze van hun werk houden. Maar voor het besturen van een vrachtwagen moet je medisch worden gekeurd. Zodra je niet meer door de keuring komt, moet je je groot rijbewijs inleveren. Wil het transport van goederen ook in de toekomst gegarandeerd kunnen worden, dan is er actie nodig.
Het belang van de transportsector
De transportsector is enorm belangrijk voor de Nederlandse economie. Dagelijks gaan er duizenden wagens de weg op om goederen van A naar B te transporteren. Zowel binnen Nederland als daarbuiten heeft de Nederlandse chauffeur over het algemeen een goede naam. Heel wat bedrijven rekenen erop dat hun goederen op tijd bij de klant worden afgeleverd. Maar die zekerheid gaat haperen als het tekort aan chauffeurs de komende jaren op gaat lopen. Daarom doet de sector er alles aan om het beroep van chauffeur onder de aandacht te brengen van jongeren. Soms lukt dat en stapt een 18-jarige enthousiast achter het stuur van een oplegger. Omdat je tegenwoordig al voordat je 18 bent aan je rijbewijs B kunt beginnen kun je ook eerder het rijbewijs voor een vrachtwagen behalen. Wel is het zo dat er verschillende niveaus zijn.
Internationaal chauffeur
Als internationaal chauffeur kun je worden ingezet voor een transport naar de haven van Antwerpen, maar ook voor een transport naar Bulgarije of Italië. Dit betekent meestal dat je meerdere dagen onderweg bent. Dat is een leven dat niet voor iedereen passend is. Maar er zijn ook genoeg mogelijkheden om in 1 dag uit en thuis te zijn. Of enkele dagen per week te rijden en daarna een paar dagen vrij te hebben. Het beroep van chauffeur is ook allang niet meer voorbehouden aan mannen. Steeds vaker zit er een dame achter het stuur en zij is allang geen uitzondering meer.
Bedrijven zijn op zoek naar talent voor op de weg
Bedrijven zoals Logitrex, zie logitrex.nl, zijn doorlopend op zoek naar enthousiaste chauffeurs die het avontuur van een leven op de weg maar wat graag aangaan. Er is voldoende afwisseling. De ene dag rijd je elektronica naar de haven van Rotterdam voor transport over zee naar Zuid-Amerika, de volgende dag laad je een gekoelde lading groenten die naar Frankrijk moet worden vervoerd. Voor elk transport gelden weer andere regels en voorwaarden. Je moet dus zeker niet alleen beschikken over goede stuurmanskunsten in de cabine. Je moet ook weten wat je ‘aan boord’ hebt en hoe je met die lading om moet gaan. En je moet weten hoe de zaken bij douanecontroles verlopen. De documenten worden tegenwoordig meestal digitaal vooruit gestuurd om de procedure sneller te laten verlopen. Maar je moet wel weten wat je ‘aan boord’ hebt, anders kan dit tot problemen leiden.

Ik ben John, een gepassioneerde schrijver die altijd op zoek is naar het laatste nieuws en de verhalen die mensen raken. Met een scherp oog voor detail en een nieuwsgierige geest breng ik complexe onderwerpen op een heldere en toegankelijke manier over. Van politiek tot technologie en van entertainment tot maatschappelijke trends – ik zorg ervoor dat mijn lezers altijd up-to-date zijn. Schrijven is voor mij niet alleen werk, maar een manier om verbinding te maken en belangrijke thema’s te belichten. Als ik niet schrijf, geniet ik van boeken, podcasts en goede gesprekken die mijn horizon blijven verbreden.
Nieuwe blogs